fredag 27 april 2012

Berta-garn

Jo, Berta-ullen, som blir Berta-garn, som blir Berta-filt...

Bertas ull var inte särskilt trevlig. Faktiskt. Texel-finullsblandningar får inte så fin ull, så är det bara. Hur trevligt fåret i sig än är. På några ställen var ullen lite mjukare, men mest var det ganska stickigt. Det tänkte jag dock inte på när jag vevade fram kardflor för att min syster skulle prova sälja lite på Åsele Nappet. Nu blev det inga kardflor sålda där, och lika bra var väl det, för garnet blir som sagt inte jättemysigt. Och skulle man vilja tova, ja, då får man jobba, den ullen är inte lätt att tova. Jag vill ju att de som köper saker av mig ska bli nöjda, så jag hade nästan bestämt mig för att spinna upp dem själv, för att öva och för att kanske göra sockor eller liknande till familjen.

Och så gick då Berta och dog. Vi kommer aldrig mer att få Berta-ull. Och jag ville göra något av kardfloren. Något lite mer beständigt än sockar - för visst har jag skrivit att golven i vårt hus formligen äter tjocksockar? Vanliga sockar med, för den delen.

Då kom jag på, att en filt i mormorsrutor skulle gå bra. En snygg Berta-filt som kan ligga i soffan, som man kan dra över benen om man känner sig lite frusen. Särskilt som min förra mormorsrute-filt blev en besvikelse och numer ligger ihoptovad och skäms i en hylla... En sådan filt behöver ju inte heller vara så mjuk och gosig eftersom jag allra oftast har kläder på mig när jag sitter i soffan, eventuell kli-faktor är alltså inget att oroa sig över.

Så jag började spinna. Det är ganska lättspunnet, särskilt som jag gjorde det ganska grovt, det ligger på cirka 90 meter/100 g. Sambon sa visserligen att det var ganska mjukt, men han kan ha kortärmat under en tröja i Järbos superstickiga Lovikka, så honom vet jag inte om jag lyssnar på ;-)


750 g kardflor har jag färdigt. Och lite till ull finns kvar om det skulle behövas. På bilden syns från vänster till höger Vårvinter - gryning, Äppelblom och Våraning. 100 g räcker till fem rutor med virknål 5, rutorna blir 13 cm stora. Jag bör alltså få 37 rutor av den ull jag har färdigkardad. Undrar om det räcker, tro?

Den färgade ullen är förresten pälsull, det är bara det vita som är från Berta. Ungefär 60-70% vitt i varje kardflor. Lite färg gör av sig väldigt mycket...

Tanken är att jag ska virka ihop rutorna med ett varv mörkgrått köpegarn, för att få rutorna att framträda lite bättre. Vad tror ni om det? Jag tar gärna emot lite input här! :-)

2 kommentarer:

  1. Med mörkgrå kant blir det nog mera framträdande med de färgade partierna! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det jag med. Annars "försvinner" de ljusa rutorna, är jag rädd.

      Radera